diumenge, 31 de maig del 2009

EL VIOLONCEL I L'ART

Artista: Róbert Berény (pintor hongarès 1887-1953)
Títol: Dona tocant el violoncel
Tècnica i data: oli sobre tela del 1928
Època: S. XX, Expressionisme
Museu: Hungarian National Gallery, Budapest
Instrument: violoncel (cordòfon fregat amb arquet)

Comentaris: el violoncel té quatre cordes, com els altres membres de la família del violí, i la seva afinació per quintes (Do, Sol, Re, La) és una octava més greu que la viola; té un “pizzicato” (puntejant amb els dits) més potent i profund que el violí. La seva extensió normal és de tres octaves i mitja però pot arribar a cinc en virtuosisme. A la pintura es pot observar la punta que el sosté i la col·locació entre els genolls de la instrumentista que toca d’asseguda. Aquest instrument fou adoptat molt més tard que el violí; va ésser Antoni Stradivarius qui en va fixar el patró cap a 1680. Derivat de la viola “da gamba” va haver de competir amb aquesta durant molt temps com a baix de la família dels violins fent acompanyament. La primera vegada que el violoncel fou emprat com a solista va ser en el “Ricercare per violoncello solo”(1686) de l’italià Domenico Gabrielli. Dins l’orquestra, les qualitats melòdiques de l’instrument no foren explotades, excepte en les parts concertants, fins a les simfonies de Beethoven. Per sentir les moltes possibilitats de timbre, efectes i sonoritats del violoncel va bé escoltar l’obra del català Joan Guinjoan “Música per a violoncel i orquestra” (estrenada a Barcelona el 1980).

dissabte, 23 de maig del 2009

GIRA DE CONCERTS SINFÒNICS

GIRA DE CONCERTS SINFÒNICS
Director: Josep Vicent

Programa:
Obertura Festiva (Shostakovich)
Concert per a Violoncel i Orquestra nº1 en mi bemol (Shostakovich)
solista: Guillermo Pastrana
The Unanswered Question (Ives)
Short Ride in a Fast Machine (Adams)
Petroushka (Stravinsky)

3 de juny 21:00 Palau Altea
4 de juny 20:00 Palau de les Arts - València
6 de juny 12:00 Auditorio Nacional - Madrid
7 de juny 20:30 Aula CAM - Alacant

The World Orchestra of Jeunesses Musicales (JMWO) està de nou en gira. Al costat del seu director titular Josep Vicent, l'orquestra composta per una setantena de músics de trenta nacionalitats diferents, vol aportar un missatge de pau, solidaritat i aliança entre cultures.
La JMWO, elegida Artista per a la Pau de l'UNESCO, on músics provinents de diferents nacionalitats experimenten, comparteixen i s'enriqueixen mútuament per interpretar música de màxima qualitat.

dimecres, 20 de maig del 2009

CONCIERTO DE LA SOLA NOTA

Maurice Baquet – violonchelo - Chamonix 1957
Robert Doisneau - fotografía - (1912-1994)

Esto era un músico que sólo había aprendido a dar una sola nota con su instrumento. Cierto que la dominaba hasta el punto de aportarle una expresividad como nadie antes había conseguido, pero como era una nota solitaria la que conocía y ahí acababa el tema, los compositores tenían grandes dificultades para componerle obras. Sin embargo, a sus conciertos acudía tanta gente para escucharlo que solían venderse las localidades con trimestres de antelación y se formaban largas colas de entusiasmados admiradores a la puerta de su camerino. La cosa era que el escenario se iluminaba, se alzaba el telón, salía él, ocupaba su asiento con toda la ceremonia de estos eventos, tocaba impecablemente su única nota y se producía a continuación una ovación enfervorizada acorde con el cuadro. El inconveniente era que todo este ritual del concierto duraba tan poco, que en ocasiones aún no había entrado un retrasado de hora cuando ya el público asistente aplaudía o estaba saliendo. Visto el éxito sin precedentes del músico, se le ocurrió al dueño del Teatro pedirle por favor, sin que ello supusiera un esfuerzo que dañara la interpretación, que admitiera obras en su programa que contuvieran, al menos, dos notas en lugar de una, o tres, aunque fuera la misma repetida, para que los conciertos duraran el doble o el triple de tiempo y los oídos pudieran disfrutar del placer de sentir la belleza de la nota más veces. No le pareció mal al músico, que encargó a compositores de casta la creación de partituras con esa característica, labor que llevaron a cabo encantados por lo que suponía de honor crear algo para tamaño artista. Y así fue cómo los conciertos duraron más al establecer en la programación una primera parte en la que se ejecutaba una pieza con la nota citada, seguía un descanso para fumar o ir al ambigú y se cerraba con la audición de la misma nota en la segunda. Si en alguna festividad concedía un bis al respetable en el que volvía a interpretar el Concierto de la sola nota, su pieza favorita y exclusiva, los críticos más avezados enloquecían plasmando en la prensa especializada, con grandes caracteres en primera página, el privilegio del que habían sido testigos. Tan novedosa idea hizo que la gente viniera desde lejanos pagos para gozar de los conciertos; incluso familias enteras hacían noche en los bancos que había en la plaza contigua con tal de no perderse el milagro sonoro del día siguiente. Esto dio que pensar al dueño del Teatro si sería oportuno pedirle al músico que diera un concierto por la tarde y otro por la noche con tal de complacer a todos los melómanos que querían escucharlo. Él no se pronunció en principio. Prudentemente, sólo torció el gesto en una expresión intraducible y rogó que le dejaran meditar el proyecto hasta por la mañana con tal de dar una respuesta madurada. El dueño del Teatro aceptó la espera y al final del plazo volvió a preguntarle sobre su decisión. El músico dijo: «Un exceso de actuaciones sería un egoísmo por mi parte por cuanto hay cantidad de artistas en paro, infravalorados, y lo justo sería repartir conciertos. Pero, además, creo que el arte no puede enmarcarse en horarios y que el afán del artista ha de estar en perfeccionarse en vez de dar espectáculos. No acepto dar doble concierto cada día por sentirlo como un impedimento para mi evolución artística. Estaría más pendiente de acabar que de empezar. Prefiero actuar de tarde y emplear la noche para ensayar en mi estudio. Así, el matiz que pudiera imprimirle a mi única nota al día siguiente tendría acumulada toda la sensibilidad que fui capaz de descubrirle a solas».
Y así lo hizo.

dissabte, 9 de maig del 2009

LIGETI - ARTIKULATION


Poseu el so del vostre ordinador, i escolteu la música i seguiu-la.
És una peça electrònica de György Ligeti titulada Artikulation, creada l’any 1958 a l’estudi de música electrònica de West German Radio de Colònia (Alemanya). El vídeo mostra una partitura visual (“aural score”) creada per Rainer Wehinger, dirigida a l’audició d’aquesta peça a través de diverses convencions plàstiques.

dissabte, 2 de maig del 2009

ESCOLTEU I MIREU


Johann Sebastian Bach i Joan Miró

divendres, 1 de maig del 2009

"SALTIRONS"

" Saltirons "
Dibuixat per un il·lustrador argentí que es diu Daniel Galantz.

FESTIVAL PAU CASALS 2009

Vídeo de presentació del 29è Festival Internacional de Música Pau Casals del Vendrell - CATALUNYA